Pre neki dan u kružnoj gradskoj liniji naletim na školskog. Linija
kao metafora naših života, plodno tle za babranje po uspomenama.Nismo se videli
sto godina, te grljenje i cmakanje sasvim odgovara prilici. Ošmekamo jedan
drugog od glave do pete, pa preslišavanje poče. Priupitah ga da li privređuje i
kako doprinosi, kako svojoj užoj, krvnoj obitelji, tako i svojoj zajednici. On
mi odgovori da sada na pragu recesije nema posla za obrazovane i talentovane.
Pitam ga je l’ se oženio i jel sa istom devojkom sa kojom se ja sećam da je bio
kad sam poslednji put video da drži ruku u ruci. Kaže da još uvek čeka svoj
kamen ludosti, a da prilika za tako šta mora naići pre ili kasnije. Vodi se
onom: „svaka rupa nađe zakrpu“. Preslišavamo izlizane teme i pokušavamo,
zajednički, da se setimo imena puvala sa kojima delimo iste niti. Kao, neka
tema o hobiju- previše matori za sličice i akcione figurice, sport nas se
odrekao zbog nedostatka kalcijuma i magnezijuma, kao i sve većeg otpora
gravitacije prema našoj bujaloj masi. Vidim da ni njega vreme ne štedi.
Podočnjaci mu otežali, kosa mu sa čela beži ka potiljku, a tamo na brisanom
prostoru zaseda spremna. Sve, sve, al’ i on, k’o i ja, nabacio masan podbradak
i naređao nekoliko šlaufa iznad kaiša.
Tu već vreme „svaka
ptica svome jatu“ stiže, a na moju ljubopitljivost on sa prirodnim,
neiznuđenim, neusiljenim, osmehom odgovara: „Živi se!“ Dalje putevi se raziđoše,
ostavio me sa mojim mislima, prelazim dragi prag, pričam ukućanima da sam ga
sreo, sve što je on meni rekao ja sad ponavljam njima. Ukućani se čude, glavama
klimaju, negoduju i svoja sećanja na njega dele sa mnom, a meni se kao
ringišpil vrte njegove odjavne reči. Šta mu je to značilo, majku mu? Kuda tako,
može li to?
Jel sad vreme da
preispitujem sebe, uz pomoć ogledala, i svemu što sam čuo prilazim okolnim,
vizuelnim putem. Sabiram utiske i mislim se da li da proverim nivo holesterola
u krvi: da l’ je trenutak da vidim da li je zli holesterol podivljao zbog
netrpeljivosti prema dobrom ili su se pomirili? Hoće li masti biti parametar
koji od sada vodi moju savest i tera me da se okanem noža? Iz nekog doba našeg
skoro izbrisanog prijateljstva stižu opomene – „više jedite kašikom“, „plodovi
mora su najzdraviji“ „neka bude šareno“, „kupus je zdrav“. Boje mi fale, zečeve
nikad nisam gajio, te me je i kupus poprilično zaobilazio, a kako bih bez milih
mi „plodova tora“. I misli mi tako prizemne i frižiderolike: ne mislim o
osećanjima životinjki i njihovim zarobljeničkim životima, ne pogađaju me
moralne dileme i razlike između vrsta (ljudske i svih ostalih koje završe u
ljudskom trbuhu), već mi zvoni ona njegova otpozdravna. Ima li ta rok trajanja?
Mislim, ne može se ići kroz život bez internog, intelektualnog, zdravstvenog
plana? Ne možemo da čekamo i nadamo se novoj rundi zdravlja. Nauka napreduje i
uvek saznajemo kako je pravilnije i zdravije živeti, to stoji, ali i nema tu
nešto mnogo da se duma kad počne da nas, dok se olakšavamo, pecka piša ili
svrbi guza. „Slušajte svoje telo“, govorila je moja tetka sa tatine strane
familije, ali mi nije podrobnije objasnila tu krilaticu, te mi se ona harmonija
grčeva, miomirisa, i trubačkih zvukova, koje bi pravila moja creva meni uvek
činila posve prirodnom. Jer, uz adekvatnu postavku na roštilj žici,
izbalansiranu ljutinu priloga, te potreban salinitet, krv se iz glave spušta uz
božanstvenu sonatu.
Shvatam ja da je
vreme za promene i da je utvara moje bezbrižne prošlosti samo upozorenje
masnokaliptične budućnosti, koja je opet odraz nezadovoljstva na drugim poljima
i planovima, koji možda mogu biti zbog nezadovoljstvo izgledom... komplikovano
je to. Balansiranje je uvek najteže, jer sam sklon preterivanjima. Tešim se
time da nisam izuzetak. „Zlatna sredina“ nije zlatna za džabe (Eh, da, samo,
zlato može da se jede).
Al’, mora se to
nekako okrenuti, jer u suprotnom šta se
onda „živi“? Živi se da bi se jelo? „Čovek je ono što jede“- zar je to stil
koji ja, koji mi, biramo? Već vidim amanet koji ostavljamo: „nemojte mešati
pečenja deco“.
Vidim u svojoj
reš-špikovanoj viziji da ova „pojedi da se ne baci“ generacija neće ostaviti
mnogo toga na tanjiru za nadolazeće, ali to je najverovatnije zato što smo mi
hedonizam podigli na zavidan nivo i prilagodili ga širokim masama i svim
slojevima. To je naš doprinos istoriji, a u udžbenike iste nauke ćemo ući sa
epitafom: „Voleli demokratiju, cenili humanizam, izuzetno osiromašili udžbenike
iz biologije“.
I šta sad? Moram
pokazati kičmu pred lomljenjem trtice nekog živinčeta ili nabadanjem na kolac
(tako arhaično) nekog četvoronošca i pokušaja da mu se ukažu sve radosti
vrteške, simulacijom na laganoj vatri. Moram
se ustezati od nanošenja na prste onog prirodnog balsama što izlazi hrskavih
pora životinjica koje smo tretirali sa puno poštovanja i uhranjivali sa puno
pažnje.
Treba se sve
to dobrano promeriti, odmeriti, staviti na listu „za i protiv“, jer ima i
kvantitet svoju cenu. Nije ni, opet, sve u kvalitetu života...komplikovano je
to. Možda bi najbolje bi bilo da uletim u istu onu liniju u nadi da ću sresti
nekog boljeizglednog prijatelja sa pesimističnom pričom.
Dragan Brusin
No comments:
Post a Comment
Ukoliko želite, ostavite komentar: