Sancta Ethanolya |
---|
Tokom
deset milenijuma izvirala je u bujicama, ali i potiskivana iz sedišta
sveljudskosti. Držala je centralno mesto i glorifikovana, ali i
proterivana na rubove kako modernog tako i arhaičnog društva.
Od mitskih, kultnih, pa i prekultnih vremena Etanolia je bila prisutna i u dosluhu sa čovečanstvom. Pre vremena prvih spisa i velikih carstava tražila je svoje mesto: ono joj je određivano od strane čoveka u istoj meri kao što je i ona određivala samog čoveka. Kako je „čovek čoveku vuk“, tako je, i ova, religija za vreme vlastvovanja mnogih vladara bila neshvaćena i proterivana iz polisa i društva. Nerazumevanja u vidu puritanstva, koje je slepo za čovekovo prirodno, za oslobađanje podsvesvesnog, je stigma koja će pratiti ideje i načela Etanolije.
***
U mitu postanja, u mitovima o Ozirisu, Izis, Horusu i Setu, se navodi da kreiranje životnih sokova postoji samo kroz etanolske obrede. Mnogi istoričari i naučnici se do danas spore oko hijeroglifa koji ukazuju na pomenute funkcije i njihov značaj u mitu. Datiranje je problematično i smatra se da su one dopisane prilikom vladavina drugih dinastija. Ono što sigurnošću znamo je da Etanolija razvojem trgovine Egipta sa svojim severnim, prekomorskim susedima, u dodirima ideja i filosofije, negde oko 1500. g.p.n.e. prelazi u, narastajuću silu, Grčku; i tu počinje njeno dalje širenje.
U Grčkoj
je, zbog neobjedinjenosti države (pa samim tim i mita), u početku
nalazimo na manjim ostrvima jonskog mora, ali se ona trgovačkim i ratnim
putevima preko Pirga, Arg, te Sparte širi i do, tada najvećeg polisa
Atine. Etanolski epiteti su u početku u Grčkoj bili pripisivani
jarolikom bogu Panu, ali će u mlađim vremenima mita te funkcije preuzeti
Dionis. U mitovima o Dionisu srećemo se sa pročišćujućom ulogom vina,
te konzumiranjem istog u mnogim i čestim obredima koji su imali za
zadatak da povećaju plodnost i leče telo od raznih bolesti. Vino koje je
u antičkoj Grčkoj bilo izuzetno jako (oko 20% alkohola) i pilo se bez
dodavanja vode, bilo je nezameljivi deo ne samo ritualnog već i
društvenog života. Pri kućnim druženjima, takozvanim simpoziumima, bilo
je neizbežno i nezamenljivo.
Etanolia se među omladinom u polisima slavila i na godišnjim etanolskim feštama ili festanolijama, a slave etanolu su priređivane i nakon svakih olimpijskih igara. Filosofi su prilikom svojih rasprava davali etanolu bitno učešće što spominje Platon u svojim „Dijalozima“, a pesnici Etanoliju veličaju kao Zevsov kult. Homer u „Ilijadi“ navodi kako je Ahilov gnev zbog oduzimanja mu robinje Brisejide pojačan „etanolskom snagom“, a u „Odiseji“ spominje kako su Odisejevi prijatelji na ostrvu boginje Kalipso bili zavedeni „etanolskom magijom“, te pretvoreni u svinje. Ključni uticaj je religija izvršila i na ekonomsko-političkoj sceni grčke. U klasičnom periodu s prelaska iz V u IV vek pre nove ere doneta je uredba kojom se svakom etanolcu daje kao isključivo pravo da uživa u podobnostima zaveta. Smatra se da je i uticaj na vojsku bio znatan, jer su vojnici, osnaženi etanolom, nezaustavljivo jurišali na protivnike. Ovo je značajno potkrepljeno u bitkama koje su imale presudan značaj za Grke... - izvor Wikipedija
Dragan Brusin
|
No comments:
Post a Comment
Ukoliko želite, ostavite komentar: